Kort om tjänsten

Mekonomen Company söker en engagerad internrevisor till området Skåne-Blekinge.

Har du ett stort intresse för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor? Har du kunskap och erfarenhet från arbete på bilverkstad? Är du dessutom social, pedagogisk och ansvarstagande och vill utvecklas i en framgångsrik verksamhet med positiv och stöttande atmosfär? Då kan detta vara jobbet för dig!

Som internrevisor på Mekonomen Company kommer du att ha en nyckelroll i att säkerställa och förbättra verkstädernas arbete kring kvalitet, miljö och arbetsmiljö och efterlevnad av branschstandarder och interna riktlinjer. Du kommer självständigt att planera och genomföra internrevisioner, genomföra utbildningar samt ge support och stöd till verkstäderna inom områdena kvalitet, arbetsmiljö, miljö och brandskydd.

Tjänsten utgår från ditt hem, och du ingår i ett team med 6 internrevisioner i olika distrikt som rapporterar till Chef kvalitet Verkstad. Flera dagar i veckan genomför du besök på Mekonomen Companys olika verkstäder inom ditt område, och du bör räkna med ett flertal övernattningar per år i samband med dina resor i arbetet. Bil ingår i tjänsten.

Om verksamheten

Mekonomen Company Sverige tillhör MEKO, en internationell koncern som driver och utvecklar affärer på fordonseftermarknaden. Vi fokuserar på tillväxt, samverkan och på att driva en hållbar och digital utveckling i vår bransch. Vår affärsidé är tidlös och bygger på att möjliggöra mobilitet – idag, i morgon och i framtiden.

Mekonomen Company Sverige består av ett centrallager, 200 butiker och expresslager under varumärkena Mekonomen, MECA och BilXtra. Vi har 1000 anslutna verkstäder som tillhör varumärkena Mekonomen, MECA, MekoPartner och Speedy. Tillsammans är vi 1500 medarbetare som driver vår affär framåt.

Mekonomen Company präglas av en familjär stämning med behagligt arbetsklimat, samtidigt som det alltid är något utvecklande på gång. Du får arbeta i ett börsnoterat företag med välkända produkter och starkt samhällsengagemang. Mekonomen Company har kollektivavtal, friskvårdsbidrag och andra förmåner.

Mer om tjänsten

Dina övergripande arbetsuppgifter som Internrevisor innebär att:

• Planera och genomföra internrevisioner på Mekonomen Companys verkstäder
• Ge support och vägledning när det gäller kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor
• Genomföra utbildningar
• Följa upp förbättringsåtgärder
• Skapa intresse och förståelse på verkstäderna för arbetet med kvalitet, miljö och arbetsmiljö
• Ta fram rekommendationer för förbättringar och för att säkerställa efterlevnad av branschstandarder

Din profil

Du behöver ha en gedigen erfarenhet från arbete på bilverkstad och känna dig hemma i den miljön. Direkt erfarenhet från arbete med kvalitet, miljö och arbetsmiljö behövs inte, men du måste ha ett stort intresse för frågorna! Utbildning, både som introduktion och vidareutbildning, får du på jobbet.

Som person är du är social, utåtriktad och trygg i dig själv. Du är intresserad och engagerad, och du har en pedagogisk förmåga att förmedla kunskap och skapa intresse. Du är dessutom strukturerad och har förmåga att planera din tid och arbeta självständigt. Du behärskar svenska i tal och i skrift, och du har B-körkort.

Ansökan

Välkommen att söka ett utvecklande och omväxlande arbete! Du söker tjänsten via Dreamworks hemsida, www.dreamwork.se med bifogat CV och personligt brev. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot några ansökningar via mail. Vi arbetar med löpande urval, sök gärna tjänsten redan idag!

Kort om tjänsten

Mekonomen söker en engagerad internrevisor till området Skåne-Blekinge.

Har du ett stort intresse för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor? Har du kunskap och erfarenhet från arbete på bilverkstad? Är du dessutom social, pedagogisk och ansvarstagande och vill utvecklas i en framgångsrik verksamhet med positiv och stöttande atmosfär? Då kan detta vara jobbet för dig!

Som internrevisor på Mekonomen kommer du att ha en nyckelroll i att säkerställa och förbättra verkstädernas arbete kring kvalitet, miljö och arbetsmiljö och efterlevnad av branschstandarder och interna riktlinjer. Du kommer självständigt att planera och genomföra internrevisioner, genomföra utbildningar samt ge support och stöd till verkstäderna inom områdena kvalitet, arbetsmiljö, miljö och brandskydd.

Tjänsten utgår från ditt hem, och du ingår i ett team med 6 internrevisioner i olika distrikt som rapporterar till Chef kvalitet Verkstad. Flera dagar i veckan genomför du besök på Mekonomens olika verkstäder inom ditt område, och du bör räkna med ett flertal övernattningar per år i samband med dina resor i arbetet. Bil ingår i tjänsten.

Om verksamheten

Mekonomen Company Sverige tillhör MEKO, en internationell koncern som driver och utvecklar affärer på fordonseftermarknaden. Vi fokuserar på tillväxt, samverkan och på att driva en hållbar och digital utveckling i vår bransch. Vår affärsidé är tidlös och bygger på att möjliggöra mobilitet – idag, i morgon och i framtiden.

Mekonomen Company Sverige består av ett centrallager, 200 butiker och expresslager under varumärkena Mekonomen, MECA och BilXtra. Vi har 1000 anslutna verkstäder som tillhör varumärkena Mekonomen, MECA, MekoPartner och Speedy. Tillsammans är vi 1500 medarbetare som driver vår affär framåt.

Mekonomen Company präglas av en familjär stämning med behagligt arbetsklimat, samtidigt som det alltid är något utvecklande på gång. Du får arbeta i ett börsnoterat företag med välkända produkter och starkt samhällsengagemang. Mekonomen har kollektivavtal, friskvårdsbidrag och andra förmåner.

Mer om tjänsten

Dina övergripande arbetsuppgifter som Internrevisor innebär att:

• Planera och genomföra internrevisioner på Mekonomens verkstäder
• Ge support och vägledning när det gäller kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor
• Genomföra utbildningar
• Följa upp förbättringsåtgärder
• Skapa intresse och förståelse på verkstäderna för arbetet med kvalitet, miljö och arbetsmiljö
• Ta fram rekommendationer för förbättringar och för att säkerställa efterlevnad av branschstandarder

Din profil

Du behöver ha en gedigen erfarenhet från arbete på bilverkstad och känna dig hemma i den miljön. Direkt erfarenhet från arbete med kvalitet, miljö och arbetsmiljö behövs inte, men du måste ha ett stort intresse för frågorna! Utbildning, både som introduktion och vidareutbildning, får du på jobbet.

Som person är du är social, utåtriktad och trygg i dig själv. Du är intresserad och engagerad, och du har en pedagogisk förmåga att förmedla kunskap och skapa intresse. Du är dessutom strukturerad och har förmåga att planera din tid och arbeta självständigt. Du behärskar svenska i tal och i skrift, och du har B-körkort.

Ansökan

Välkommen att söka ett utvecklande och omväxlande arbete! Du söker tjänsten via Dreamworks hemsida, www.dreamwork.se med bifogat CV och personligt brev. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot några ansökningar via mail. Vi arbetar med löpande urval, sök gärna tjänsten redan idag!

Kort om tjänsten

Nu söker vi en Ekonomichef för ett längre konsultuppdrag.
Omfattning: Heltid 100%
Start: Gärna 2022 12 01
Längd: 12 månader, eventuellt längre.

Distansarbete är möjligt, men du behöver vara på plats 75% av tiden ungefär.

Ansvara för ekonomienheten med personalansvar för en medarbetare. Övergripande ekonomiskt ansvar för bolaget och för att driva ekonomi- och administrationsarbetet. Följa och styra bolagets ekonomi, utveckla rutiner och processer.
Rapporterar till VD och ingår i ledningsgruppen.
Delta i process med fission av Höörs Fastighets AB till två nya bolag Höörs Fastighets Lokal AB och Höörs Fastighets Bostads AB.
Projektleda och delta aktivt i implementering av ett nytt upphandlat ekonomisystem och uppgradering till ett nytt fastighetssystem.

Om verksamheten

Du blir anställd av Dreamwork, alternativt finns möjlighet att fakturera från eget bolag som underkonsult.

Mer om tjänsten

Huvudsakliga ansvarsområden
Ekonomi
• Upprätta månads-, delårs- och årsbokslut
• Rapportering till kommunens koncernsammanställning
• Årsredovisning och inkomstdeklaration
• Intern kontroll
• Löpande avstämningar av balanskonton
• Analys och uppföljning av resultat, nyckeltal och projekt
• Ansvara för och leda budget- och prognosprocess
• Finansieringsfrågor, t.ex. likviditetsuppföljning, lånehantering, investeringskalkyler
• Momsdeklaration
• Kontaktperson för banker, myndigheter och revisorer
• Arbeta med krav- och inkassoprocessen

Administration
• Kallelser till styrelsemöte och stämmor
• Uppdatera styrelseportalen – medlemmar, handlingar till möten mm
• Sekreterare styrelsemöte
• Föredragande för ekonomi på styrelsemöte
• Föra minnesanteckningar för ledningsgruppen
• Samordning av bolagets IT-frågor

HR/Lön
• Kontaktperson och beställare av företagshälsovård
• Attestera tidrapporter för VD och medarbetare
• Hantera sjukvårdsförsäkring/löneväxling
• Granska och godkänna preliminära löner

Ledning
• Personalansvar ekonom
• Medlem i ledningsgrupp
• Ta fram beslutsunderlag till ledningsgrupp och styrelse
• Vara ett stöd till organisationen gällande ekonomi och administration

Din profil

För att vara aktuell för tjänsten behöver du uppfylla nedan kriterier:

Du har en ekonomisk utbildning på högskolenivå eller motsvarande och erfarenhet av tidigare roll som Ekonomichef.
– Erfarenhet från fastighetsbranschen, du har vana av finansiering/lånehantering.
– Projektredovisning med analys är viktiga inslag i rollen, varför du med fördel har denna erfarenhet med dig.
– Du behärskar svenska i tal och skrift.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som Ekonomichef är du lösningsorienterad, strukturerad med god
analytisk förmåga. Du trivs med att genomföra förändring. Som person är du positiv, driven, engagerad, ansvarsfull och trivs i en bred roll där du får vara med och påverka och utveckla, både företaget och dig själv. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Ansökan

Tror du att du passar för rollen är du välkommen att söka via länken i annonsen. Urvalet kommer ske löpande.

Om Dreamwork

På Dreamwork jobbar vi med people management snarare än med traditionell rekrytering och bemanning. Vi anstränger oss hårdare för att matcha våra kandidaters personlighet med våra uppdragsgivares företagskultur. Vi har ett nära samarbete med LinkedIn och våra rekryterare och researchers är certifierade i LinkedIn’s Recruitermodul. Vi har två gånger utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri och lika många gånger nominerats till EY:s ”Entrepreneur of the Year”. Dreamwork grundades 2006 och har levererat personallösningar på över 130 orter i Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi är ISO-certifierade enligt ISO 9001.

Kort om tjänsten

Har du erfarenhet av arbete som redovisningsekonom eller redovisningskonsult? Är du självgående inom redovisning och van vid löpande bokföring? Då kan det vara just dig vi söker.

Vi söker för vår kunds räkning en redovisningsekonom/redovisningskonsult som är tillgänglig omgående för uppdrag.

Tjänsten är inom en växande industrikoncern, där arbetet innebär att ansvara för all löpande redovisning för två bolag inom denna koncern.

Sökord: redovisning, ekonomi, konsult, ekonomikonsult, löpande redovisning, bokföring, ekonomijobb.

Uppdraget är en del av vår konsultverksamhet där du kommer att vara anställd av Dreamwork och arbeta hos vårt kundföretag under primärt ett års tid. Därefter finns goda chanser till anställning direkt hos kunden.

Mer om tjänsten

Vår kund är en industrikoncern präglad av entreprenörskap och teknik. Arbetsplatsen erbjuder härliga kollegor och värnar om trivsel och välbefinnande.

Du kommer att ingå i företagets ekonomiavdelning där du arbetar tillsammans med drivna och engagerade medarbetare.

Arbetsuppgifterna kommer bland annat att bestå av;
– Löpande redovisning
– Bokslut
– Löner
– Kund-/leverantörskontra
– Betalningar

Även övrigt förekommande administrativa uppgifter kan komma att ingå, så som tex ta fram likviditetsprognoser eller göra analyser och uppföljningar av resultat.

Då koncernen befinner sig i en expansiv fas kommer arbetsuppgifterna att variera och du kommer du ges möjlighet att påverka din egen roll och att ta dig an olika projekt.

Din profil

Du som söker har tidigare erfarenhet av arbete som redovisningsekonom/redovisningskonsult och är självgående inom redovisning med god kunskap av löpande bokföring. Du är mycket bekväm med att arbeta konsultmässigt och trivs med att arbeta mot olika företag. Du är såväl öppen som flexibel och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Du har en stor förståelse för den aktuella verksamheten och trivs i en miljö där man växlar mellan uppgifter och bolag. Vi ser att du värderar ordning och reda högt samt är bekväm med att arbeta administrativt. I övrigt har du stor förståelse för affärsmässighet och brinner för ekonomi i allämnhet. Har du yrkeserfarenhet ifrån någon större organisation och är trygg med att hantera ett stort antal transaktioner ses detta som meriterande.

Ansökan

Välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV och din ansökan så snart som möjligt. Urvalsprocessen sker löpande.

För frågor om tjänsten, kontakta gärna konsultchef Emelina Bengtsdotter alternativt researcher Mattias Hjalmarsson via tel 040- 660 12 00.

Om Dreamwork

På Dreamwork jobbar vi med people management snarare än med traditionell rekrytering och bemanning. Vi anstränger oss hårdare för att matcha våra kandidaters personlighet med våra uppdragsgivares företagskultur. Vi har ett nära samarbete med LinkedIn och våra rekryterare och researchers är certifierade i LinkedIn’s Recruitermodul. Vi har två gånger utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri och lika många gånger nominerats till EY:s ”Entrepreneur of the Year”. Dreamwork grundades 2006 och har levererat personallösningar på över 130 orter i Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi är ISO-certifierade enligt ISO 9001.