About the job

Nederman Distribution Sales is looking for an International Sales Engineer to join their committed team in Helsingborg. Do you have a solid technical knowledge with a systematic approach and at the same time a commercial mindset? Do you have good communication skills and ability to build long term relations? Then this might be the job for you!

As International Sales Engineer you are responsible for the technical part of tenders and quotations. You handle technical matters related to products and applications, and together with your team you contribute to business opportunities and profitability. You have frequent contact with partners and distributors in Eastern Europe, Middle East and Africa, and you report to the Director EMEA Distributors&OEMs.

ABOUT THE BUSINESS

At Nederman, we believe our role is to make life better by creating great products and solutions that protect people, planet and production. With around 2 100 employees, sales offices and distributors in over 50 countries and production in 12 countries on five continents, we´re one of the world’s leading companies in the environmental technology sector focusing on industrial air filtration. We respect the environment and each other, have the courage to act and a sustainable customer focus. Listed on Nasdaq Stockholm Mid Cap. We are the Clean Air Company.

MORE ABOUT THE POSITION

Your overall work tasks as International Sales Engineering include:
• Support partners in technical queries and problem solving
• Preparation of quotations
• Product and application know-how
• Education and training of partners
• Managing sales tools and related data
• Handling of claims and technical requests
• Keeping up to date with products and competitors in the market
• Contribute to business development

YOUR PROFILE

You have a technical degree, preferably B Sc or M Sc, with some years´ experience in supporting sales of industrial equipment. You have good skills in IT and digital tools, and you are fluent in English, spoken as well as written.

On personal level you are a positive and self-motivated team player with the ability to build business relations in a dynamic and cross-cultural environment. You have a structured approach and a good ability to solve problems. Your driving force is strong, and you want to achieve clear results.

APPLICATION

Welcome to apply for a developing and varied job in an exciting business! You apply for the position via Dreamwork’s website, www.dreamwork.se with attached CV and personal letter. Unfortunately, we do not have the opportunity to receive any applications via email. We work with ongoing selection, feel free to apply for the position already today.

Kort om tjänsten

Är du en person som tycker om tekniska utmaningar och att bidra med innovativa lösningsförslag inom automatiseringslösningar och positioneringssystem? Är du kundfokuserad och har vana av att jobba med 3D-konstruktion och att konfigurera produkter för att snabbt hitta rätt kundlösning? Då kan detta vara jobbet för dig!

Som applikationsingenjör på Rollco i Helsingborg jobbar du med tekniskt säljstöd. Du är delaktig i hela processen från en första idé tillsammans med kund till färdig lösning som är tillverkad och levererad från Rollcos produktionsavdelning. Arbetet är varierat med en blandning av teknik och intern kommunikation. Du blir en del av en dynamisk och välfungerande grupp som består av 5 medarbetare inklusive en teamledare.

Om verksamheten

Rollco grundades 1999 och är idag en internationell koncern med huvudkontor och verkstad i Helsingborg. Gruppen har totalt 80 anställda och finns i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Taiwan. Den totala omsättningen uppgår till ca 200 miljoner kronor. Rollco är specialist på komponenter och lösningar inom området linjära rörelser.

Sedan januari 2012 ingår Rollco i Addtech AB (www.addtech.se), en svensk företagsgrupp med över 3000 anställda. Gruppens inriktning är fortsatt expansion bl.a. genom utökning av antalet produkter och etablering på nya marknader. Läs gärna mer om Rollco på https://www.rollco.se/om-oss/.

Mer om tjänsten

I rollen som applikationsingenjör ingår följande arbetsuppgifter:
• Teknisk kundrådgivning
• Dokumentation till produktion
• Skriftlig kommunikation och telefonkontakt med kunder i Sverige
• 3D-ritning av kundspecifika lösningar
• Tekniskt stöd till externa säljare
• Orderhantering
• Arbete i affärssystem

Din profil

Du har en teknisk utbildning och har hunnit jobba några år. Du brinner för teknik och har lätt att tillgodogöra dig ny kunskap. Du kan jobba med 3D-cad, och har du använt Solid Works är det en fördel. Du är bra på att dokumentera, och du har erfarenhet av arbete i både affärssystem och PDM-system.

Som person är du nyfiken och drivs av att hitta kreativa lösningar tillsammans med både kunder och kollegor. Du är självgående och bra på att planera din egen tid, samtidigt som du har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra. Du vill gärna vara en del av ett dynamiskt lagarbete där kunden står i centrum, och du tycker om att sprida positiv energi runtomkring dig.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Ansökan

Du är välkommen att söka tjänsten via Dreamworks hemsida, www.dreamwork.se med bifogat CV och personligt brev. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot några ansökningar via mail. Vi arbetar med löpande urval, sök gärna tjänsten redan idag.

Kort om tjänsten

Du representerar Kemira på pappersbruken i ditt distrikt i mellersta Norrland, ser brukens behov och hjälper dem att optimera sin produktion med hjälp av Kemiras produkter.
Vi ser helst att du finns i trakten kring Hudiksvall eller Sundsvall. I denna tjänst arbetar du brett med affären. Projekt, analyser och utvärderingar, ofta i samarbete med Kemiras specialister, ingår som en naturlig del av ditt säljarbete.

Sökord: Pappersbruk, massaindustri, processindustri, utesäljare, försäljning, försäljningsingenjör, ingenjör, kemi

Om verksamheten

Kemira erbjuder expertis, tillämpningskompetens och skräddarsydda kombinationer av kemikalier för massa- och pappersindustrin. Tillsammans med sina kunder skapar Kemira innovativa och hållbara lösningar som på bästa sätt hjälper kunderna att effektivisera användningen av vatten, energi och råmaterial i sin produktion.
Läs mer om Kemira här: www.kemira.com

Till Kemiras region norr söker vi nu förstärkning till försäljningsteamet med en person.

Mer om tjänsten

Tillsammans med dina kollegor kommer du att jobba mot ett antal massa- och pappersbruk i regionen där du har huvudansvar för ett eller flera bruk. Säljorganisation har till sin hjälp stödfunktioner som applikations- och utrustningsspecialister samt tekniker.

Som säljare är du Kemiras representant gentemot bruken, du övervakar att era produkter fungerar i produktionen och medverkar till att kunden är nöjd med Kemira som leverantör. Du fångar upp behov och driver dina uppdrag mot avtal och affärer.

Du driver eller deltar i projekt som kan vara försök i laboratorie- eller fullskala, du kan arbeta med utvärderingar, support, optimeringar av olika kemikalier, enklare underhåll av utrustningar, kemikaliepåfyllning och mycket mer.

Du kommer att resa en del, främst inom distriktet. Övernattningar kan förekomma någon gång per månad. I jobbet ingår att arbeta både iklädd blåställ med enklare verktyg och iförd kavaj i möten med Kemiras kunder.

Med denna tjänst får du arbeta i ett stabilt företag som satsar på sina medarbetare, du arbetar med ett varumärke som står för kvalitet och du kommer att ha utvecklande och omväxlande arbetsuppgifter.

Din profil

Du har såväl praktiskt som teoretisk kompetens.
Du har en relevant utbildning såsom gymnasie- eller högskoleutbildning med kemiinriktning och/eller gedigen arbetslivserfarenhet av arbete med processkemikalier/laboratoriearbete.
Det är en stor fördel om din erfarenhet kommer från massa- och pappersindustrin.

Du är tekniskt intresserad, har inga problem att använda enkla verktyg och förstår hur maskiner och processer fungerar. I denna tjänst kommer du att lösa problem och utmaningar, du är lösningsorienterad och trivs med att ställas inför utmaningar.

Dessutom gillar du att ge service och göra affärer! Du vill och kan arbeta kreativt och självständigt. Du har inga problem med att ta kontakt med människor och lyssna på hur deras behov ser ut.

Du behärskar Kemiras koncernspråk engelska och formulerar dig väl i tal och skrift även på svenska
Du har B-körkort.

Ansökan

Du är välkommen att söka tjänsten via Dreamworks hemsida, www.dreamwork.com med bifogat CV och personligt brev. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot några ansökningar via mail. Vi arbetar med löpande urval, sök gärna tjänsten redan idag och senast 10 maj. Tillträde enligt överenskommelse. Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Lena Lilliér på Dreamwork 040-660 12 17, alternativt lena.lillier@dreamwork.com

Kort om tjänsten

Som Business Support Manager på Domino Print & Apply ansvarar du för att driva en ökad kompetens kring Print & Apply och dess lösningar gentemot Dominos olika säljbolag. Tillsammans med ansvariga säljare och projektledare i de olika regionerna driver du affärer samt jobbar med utbildning.
Du har en viktig roll att fylla i kundens köpprocess.

Sökord: försäljning, print, scanner, teknik, tryckeri, tryckprocess, etikett, etikett, förpackning, försäljningsingenjör, ”teknisk säljare”,”teknisk försäljning”, ingenjör, maskinteknik, högskoleingenjör, ”industriell ekonomi”, B2B

Om verksamheten

Domino Print and Apply AB är ett internationellt företag som utvecklar och producerar industriella lösningar för Print & Apply.

I Sverige finns idag 85 medarbetare med hög kompetens och ett starkt engagemang. Företagets system integreras oftast i produktionslinjer för att automatiskt applicea unika etiketter på produkter, förpackningar och pallar. Kunderna är dels multinationella aktörer inom branscher som Livsmedel, Läkemedel, Tobak, Papper & Massa etc, och dels mindre lokala tillverkningsföretag.

Sedan 2006 är företaget en del av det brittiska Domino Printing Sciences med 3000 anställda runt om i världen. Som dotterbolag till Domino Printing ansvarar man i Sverige inom gruppen för all utveckling och tillverkning av den Print & Apply-utrustning som säljs och marknadsförs av de 25 dotterbolagen och 200 distributörerna runt om i världen. En mycket viktig roll för svenska Domino Print & Apply är även att supportera dessa dotterbolag och distributörer med expertis inom Print & Apply.

Domino Printing Sciences är en ledande leverantör av ett komplett utbud för kodning och märkning av produkter, förpackningar och pallar. Utöver etikettmärkning erbjuder Domino märkning med laser, bläckstråleskrivare, termotranser mm. Domino Printing ingår sedan 2015 i det Japanska börsnoterade Brother Industries med 30 000 anställda.

Domino Print & Applys mission är att vara den ledande leverantören av pålitliga och innovativa lösningar för etikettering. Företagets mål är att alltid möta eller överträffa kundernas förväntningar genom att vara lyhörda för deras behov, Print & Apply Simplified.
Läs mer här: www.dominopa.com

Mer om tjänsten

Du ansvarar i första hand för support och relationer i ett antal länder där har kontakt med säljare och projektledare.

Exempel på arbetsuppgifter:
• Du ger produktsupport till Dominos kanaler, Business Development Managers och Distributörer, diskuterar lösningar, tar fram offerter och är ibland med på mässor och besök hos kund.
• Du driver och genomför utbildningar på Dominos maskiner för de olika säljbolagen.
• Internt arbetar du i vissa mån tillsammans med teknisk support samt utvecklingsavdelning för att hitta den rätta tekniska lösningen vid en unik affär.
• Du har koll på branschen och marknaden, bygger och vårdar relationer samt ser till att kunderna är nöjda och att ni gör bra affärer.

Du kommer att ingå i ett team med fyra kollegor som gör samma sak som dig, samt flera olika supportfunktioner.
Detta är en rekrytering, du blir anställd av Domino Print & Apply med placering i Malmö.

Din profil

Du har teknisk utbildning och bakgrund, har troligen arbetat som teknisk säljare eller pre sale support i B2B.
Du känner dig hemma i att jobba med tekniska produkter, att diskutera funktioner och anpassningar med kunder. Du kommer att känna igen dig om du jobbat med maskiner för print av etiketter, förpackningar eller liknande.

Rätt person har också:
• Minst högskoleutbildning inom teknik.
• Arbetat i en internationell miljö och roll.
• I tidigare roll haft ansvar för affärer, kunder, relationer.
• Hållit presentationer på svenska och engelska.
• Mycket god kommunikationsförmåga på svenska och engelska i tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper så som franska, spanska eller mandarin är meriterande.

Du är en lösningsorienterad och engagerad person som drivs av att göra bra affärer tillsammans med Dominos säljbolag. Du är omtyckt av dina kunder som du har bra relationer med. Att jobba i team och hjälpas åt är självklart för dig.

I denna tjänst ingår resor, du har körkort, egen bil och kan planera för resor i tjänsten.

Ansökan

Du är välkommen att söka tjänsten via Dreamworks hemsida, www.dreamwork.com med bifogat CV och personligt brev. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot några ansökningar via mail.
Vi arbetar med löpande urval, sök gärna tjänsten redan idag och senast 13 april.
Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Lena Lilliér på Dreamwork 040-660 12 17, alternativt lena.lillier@dreamwork.com

Om Dreamwork

På Dreamwork jobbar vi med people management snarare än med traditionell rekrytering och bemanning. Vi anstränger oss hårdare för att matcha våra kandidaters personlighet med våra uppdragsgivares företagskultur. Vi har ett nära samarbete med LinkedIn och våra rekryterare och researchers är certifierade i LinkedIn’s Recruitermodul. Vi har två gånger utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri och lika många gånger nominerats till EY:s ”Entrepreneur of the Year”. Dreamwork grundades 2006 och har levererat personallösningar på över 130 orter i Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi är ISO-certifierade enligt ISO 9001.